VÅGA SÄGA NEJ

Allmänt, Tips / 2017, Hälsa, Tankar, Tips, Tonåren, Vardag / Permalink / 22
Du måste våga att stå upp för dig själv och visa vad du vill och inte vill. Jag tänkte skriva av mig med mina "erfarenheter" och tankar. Om vi tittar tillbaka ca 2 år då jag gick i högstadiet. Då var jag en väldigt osäker tjej som inte alls vågade säga ifrån lika mycket som jag gör idag.  
 
Jag tror att det är tack vare gymnasiet som har fått mig att våga. Det har skett några "situationer" på olika fester då killar har varit på att tafsat på både mig och mina vänner. Jag anser att det är HELT OACCEPTABELT och säger därför ifrån ordentligt. Det finns ingen rätt för dessa killar att ta på min rumpa eller att greppa tag om mina höfter. Om jag tar bort din hand från min röv tar du bort din hand från min röv. vänder jag mig om och ber dig att låta mig vara, låter du mig va. Tar jag bort dina händer från mina höfter, tar du bort dina händer från mina höfter. Du sätter inte tillbaka de(!!) Ett NEJ är ett NEJ. Är det svårare än så? Säger jag motsatsen till ett ja borde man förstå att det är ett NEJ. Ett nekande till att jag inte vill. Jag är helt enkelt inte intresserad av att du ska röra mig. Inte intresserad av att du ska följa efter mig en hel kväll. 
 
Med det här inlägget vill jag säga: Ni får inte vara rädda för att säga ifrån. Ni bestämmer över era kroppar. Ni har rätten att säga ifrån. Ni får lov att be om hjälp. Ni får inte låta saker gå för långt. Ni måste vara rädda om er själva. Om ni aldrig säger ifrån kommer personen aldrig att lära sig och kommer att fortsätta att utsätta andra för samma situation. 
 
A M
 
#1 - - elin:

Sv: Åh tack så mycket , detsamma fina du!!

#2 - - Bella:

Grymt bra skrivet!

#3 - - Heléna:

Ett nej är ALLTID ett nej! Ibland är det bra att påminna sig själv och andra om det i alla möjliga situationer och man ska definitivt ALDRIG acceptera att andra tar sig friheten att ta på ens kropp när man har sagt ifrån! Hoppas du får en underbar helg :D Kramar <3

#4 - - Hanna:

Helt rätt! Man måste sätta ner sin fot tycker jag!

#5 - - Alice:

Vilket himla bra inlägg! Detta är verkligen så sant! Förstår inte hur folk kan ha så svårt att acceptera att nej?! Hur skulle de själva reagera om de sa nej, men personen i fråga inte lyssande? De skulle säkert inte heller tycka det var särskilt roligt! Blir så frustrerad på sånt här, du inspirerade mig att skriva ett liknade inlägg, haha, sådant här måste verkligen få ett slut! Kram fina du. <3

#6 - - Henrietta:

SÅ viktigt att våga säga ifrån!

#7 - - Mirjam Therese:

Väldigt bra och viktigt inlägg!!! Jag förstår verkligen inte heller killar som inte fattar ordet nej?! Hur svårt kan det vara liksom????

#8 - - Fanny:

Så bra skrivet Alice!! U go girl <3<3

#9 - - Jessica Högberg:

viktigt inlägg!!

#10 - - Erika:

Himla sant!

sv. Nej inte ens dem, haha ^^

#11 - - MALIN:

Så himla fint och viktigt inlägg! Kram

#12 - - Emmelie:

Gud vilket bra inlägg! Jag hade jättesvårt att säga nej förut, men har tränat bort det till en viss del. :)

#13 - - Pauline Hurtig:

så bra inlägg!!

#14 - - Kattis:

Absolut! Ett NEJ är ett NEJ och man har alltid rätt att säga ifrån, bra att påminnas om ibland!☺ ha en superlördag! Kram

#15 - - Celine:

Så bra och viktigt inlägg!

#16 - - Jeanette:

Bra inlägg :)

#17 - - Days by Johanna:

Bra sak du lyfter. så viktigt, att våga säga nej!

#18 - - Amanda:

Så bra skrivet!!

#19 - - Erika:

Jag önskar dig en superfin lördag! :)

#20 - - Matilda Berlin:

Verkligen sååå bra skrivet!! Kram finaste <3

#21 - - Katta:

Så bra skrivet!

#22 - - Tisa:

Bra skrivet, det är så sant! ett nej är alltid nej vare sig man träffar en person på en fest eller t.o.m. om man har ett förhållande. Ett nej är alltid ett nej oavsett kön och ålder. Det är jättebra att du har blivit mycket bättre på att säga nej. Fortsätt på den banan!
Kramar

Till top