TIPS : STRETCH FÖR RUMPA

Allmänt, Tips, Träning & hälsa / 2017, Bilder, Gym, Hälsa, Tankar, Tips, Tonåren, Träning, Vardag / Permalink / 16
 Det är allt för vanligt att man skippar stretchingen efter träningen! Jag har själv blivit mycket bättre på det och tänkte därför dela med mig av mina bästa tips för just stora sätes muskeln (rumpan). Strecha bör vi göra för att minska skador, bli rörligare, öka blodcirkulationen samt för att låta musklerna slappna av! Så se till att börja stretcha! En viktig sak att tänka på när man stretchar är att inte trycka för långt eller dra för mycket, det ska inte göra ont och det är inte bra om kroppen kommer i "överläge". 
A M
Min personliga favorit av alla! Här ska det ska kännas på yttre sidan av rumpan och försök att ligga med hela ryggen i golvet, även lännryggen! Jag brukar hålla mellan 15-20 sekunder på varje ben. 
 
Här är det viktigt att du tänker på att hålla höften jämn och stabil, undvik att falla åt sidan. 
Detta är nog den enklaste stretchen av de alla som många av er säkert känner igen. Försök även här att ligga med hela ryggen i golvet. 
Ett utsträckt ben med det andra benet över, du kan ta hjälp av den diagonala handen och hålla på knät. Här kan du även sätta den andra handen strax bakom rumpan för att få en vridning i ryggen, håll även blicken snett bakom dig längs axeln. 
I den här stretchningen behöver du en såkallad foam roller. Övningen är väldigt individuell beroende på vart du har eventuella muskelknutor etc. Känn efter själv vad som känns bäst! 
Påminner om övningen ovan, även här gäller det att du hittar rätt själv och vad som känns bäst för dig. Det finns många klipp på Youtube för att lära sig liknande övningar! 
#1 - - elin:

Bra tips!<3

#2 - - Sofia:

Bra tips!

#3 - - Bella:

Bra tips! Själv är jag övervig där så inga av dessa har funkat på mig, så skevt egentligen då jag för övrigt är stel haha

#4 - - Johan:

Du ger alltid bra tips, Alice!
Jag behöver stretcha mer. Har alltid varit överrörlig och inte behövt strecha, men sedan träninsdosen ökade så extremt så har jag med tiden stelnat till ganska mycket. Nu är det inte ens nära att jag kan lägga båda fötterna bakom huvudet ;)

SV: Ellerhur! Jag är bra sugen på att köpa en basväst måste jag säga! Vi köper varsin då? :)

Det är det verkligen!

#5 - - Julia Svensson:

Åh så bra tips!

#6 - - moa:

jag är också väldigt dålig på att stretcha ordentligt efter ett pass oftast kommer jag på det dagen efter då träningsverken har kommit hehe. jagönskar dig en helt underbar helg finaste Alice <3

#7 - - Louise:

Jag är jättedålig på att stretcha! Så tack för tipsen! :)

#8 - - starsinlife.blogg.se:

Bra tips!:)

#9 - - Netti Starby:

Jag är så dålig på att stretcha och tack för tipsen! :-D Kramis

#10 - - Erika:

Väldigt viktigt :)

#11 - - Amanda:

Så bra tips<3

#12 - - Linda:

Skitviktigt att stretcha! Bra inlägg!
Svar: Ah kul att du gillar det, jag avskyr verkligen att handla,haha! Att ständigt ställa mig frågan, jaha vad skall vi laga för mat. Nope supersmidigt med matkasse enligt mig för att få lite variation ;)

#13 - - line:

pleier å ta disse innimello, funker fjell!

#14 - - hellstromellinor.blogg.se:

Vilka bra tips!

#15 - - Matilda Berlin:

Sååå bra tips! Är verkligen alldeles för dålig på att stretcha just nu... Kram <33

#16 - - JoJo:

jag är sämst på att stretcha efter träningen. måste bli bättre på det :)

sv; men tack! du är också jättefin tjejen!!
sorry för sjukt sent svar men har haft fullt upp hela veckan så har inte haft tid att sitta vid bloggen förrän idag. :(
hoppas allt är bra med dig och att du får en fin helg!
kram på dig!​​​

Till top