FOODIE BY A M

/ Permalink / 3
Det senaste halvåret, dvs ungefär sen 2016 så har jag börjat tänka på saker på ett helt annat sätt. Jag har alltid varit mån om miljön och naturen, samt tänkt till en extra gång. Någon gång i slutet av april tog jag beslutet och uteslöt kött och kyckling helt och hållet. Och där med så kallar jag mig pesciterian, vilket innebär att jag äter fisk och skaldjur, samt ägg. 
Jag har många gånger fått frågan varför jag inte vill äta kött och kyckling. Ofta svarar jag med ett osäkert svar för jag vet inte själv till 100%. Dock tror jag att det handlar mycket om att jag ville testa på något nytt, samt att jag inte vill förstöra miljön och djuren. T.ex. att producera kött kräver minst tio gånger så mycket mark som odling av vegetabilier med motsvarande enerig- och näringsinnehåll. Omkring 4 000 m2 åkermark kan producera upp till 9 000 kg potatis på ett år och bara 70 kg kött. 
Det är en stor skillnad och jag vill inte förstöra jorden mer än vad vi redan har gjort. Jag tror att många försöker att minska på köttmängderna när man egentligen tänker efter på hur mycket det skadar miljön. Mina åsikter jag skriver är inget som jag försöker övertala er om, jag tycker bara att man ska tänka sig för. Man ska absolut inte sluta äta kött på någons kommando. Dock vill jag att vi ska minska på köttmängderna i framtiden och tänka mer vegitabiliskt. 
Det jag vill komma fram till med det här inlägget är att jag har skaffat mig ett instagramkonto utöver min vanliga. På det här kontot kallar jag mig @foodiebyam där jag lägger upp bilder, videos och recept på mat jag lagar. Kika gärna in, bilderna nedan är några av de bilder jag har laddat upp. 
A M
#1 - - Mia Forsberg:

Mums vad gott det ser ut! :)

Ja riktigt mysigt med mammabesök, synd bara att jag mått dåligt hela dagen :/

#2 - - Julia:

Åh gud vad gott!

#3 - - myrtillus.blogg.se:

färgglad mat är verkligen den bästa! <3

Till top