5 TIPS TILL EN NYTTIGARE VARDAG

Allmänt, Tips, Träning & hälsa / 2017, Bilder, Frukt, Hälsa, Kost, Mat, Nöje, Tankar, Tips, Tonåren, Vardag / Permalink / 30
Jag får ibland frågor om hur jag "orkar" äta så mycket nyttigt. Först och främst vill jag säga att jag faktiskt äter onyttiga grejer också, det måste man! ;) Hur som helst så tänkte jag dela med mig utav MINA tankar och tips om hur man kan nå en nyttigare vardag, observera att det här är mina egna tankar. Om du har någon fråga eller något tips får du gärna dela med dig i kommentarerna! Innan du läser mina tips vill jag säga att du får lov att äta precis vad du vill och man får unna sig precis vad man känner för! 
A M
 
 - Försök att laga din egna mat så ofta som möjligt, dvs att du inte ska köpa farbikat mat eller snabbmat allt för ofta. I snabbmat hittar man mycket mättade fetter, socker och salter. Det kan leda till sjukdomar som cancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar etc. Dessutom är inte snabbmat den ekonomiska kosten på lång sikt. 
 
- Undvik sötade drycker som t.ex. juice, läsk och chokladdrycker etc. I och med att jag slutade dricka läsk och saft för något år sedan så tycker jag att det är alldeles för sött att dricka idag, man vänjer sig! Istället för att köpa färdig juice kan du pressa din egna, samt kan du skippa latten och ta svart kaffe. När det kommer till läsk kan du lika gärna ta bubbelvatten med eller utan smak!
 
- Välj bort godis- och chipspåsarna och skiva upp lite färsk frukt om du är sötsugen. Frukt är en stor favorit hos mig när jag är sugen på något sött, även mörkchoklad är ett stort tips! 
 
- Ät dig mätt. Tre ordentliga mål om dagen (och eventuella mellanmål). Se till att du får i dig en ordentlig frukost med proteiner som mättar magen. När du är mätt och får i dig långsamma kolhydrater blir du inte lika sugen på saker emellan dina mål. Ät dig mätt på rätt mat vid måltiderna.
 
- Minska på köttet. Jag ber dig absolut inte att sluta med kött helt och hållet, jag ber dig bara att minska på det! Det gynnar inte bara din hälsa, det ger även positiva effekter på miljön. Absolut finns det mycket näringsämnen i kött som vi behöver, men en vegetarisk kost kan hjälpa oss både att behålla och återfå hälsan.
 
#1 - - Frida:

Ja man måste ju få njuta av onyttigheter ibland ;)
Bra tips! Följer det mesta av den, lagar nästan alltid mat hemma själv och har med som lunch. Dricker sällan annat än vatten te och kaffe, äter mig alltid mätt och äter inte kött alls.
Men det där med godis. haha jag försöker hålla mig till helgerna :)

#2 - - Mirjam Therese:

Extremt bra inlägg med jättebra och vettiga tips tycker jag!! Jag har gjort ungefär samma sak, fast äter helt vegetariskt och ingen choklad, funkar jättebra för mig! :)

#3 - - Anita:

Toppentips ! :D

#4 - - Matilda Berlin:

Såå bra tips! Håller helt med i allt du skrivet =) kram

#5 - - SOFIA:

Längtar till sommaren då man kan äta goda jordgubbar och vattenmelon!! Men ska bli bättre överlag på att äta frukt :)

#6 - - MartinaOlsson:

Hejhej! Jag tänkte bara tipsa dig om att jag just nu har en tävling på min blogg i samarbete med Tasty America där du kan vinna MASSVIS med amerikanskt godis och amerikanska snacks. Om du är en lika stor godisfantast som mig så rekommenderar jag dig verkligen att vara med och delta, hehe! ;) Klicka på länken nedan för att komma till tävlingen :)
https://martinaolsson.myshowroom.se/66286/tavling-vinn-amerikanskt-godis-fran-tasty-america/

#7 - - freja lindsjö:

bra inlägg och bra tips :) ska själv försöka mig på att bli nyttigare nu :) trevlig helg !

#8 - - GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

Bra lista med bra tips :)

#9 - - Ida:

Så himla bra tips!! Verkligen!!

#10 - - Ida Lindborg ♡:

Mums :)

#11 - - Pauline Hurtig:

jättebra tips! :)

#12 - - Alice:

Väldigt bra tips! Frukt är verkligen en favorit hos mig med. ^^ Kram.

#13 - - Erika:

Bra tips :) Juice, saft och läsk är väl dock det enda jag dricker i princip. Haha, och så lite vatten ibland :)

#14 - - NICOLE:

Och dessutom, köp inte hem det onyttiga, för då kommer du ju inte heller äta det :) Bra tips du ger iaf!

#15 - - Bella:

Bra tips!

#16 - - Julia Svensson:

Såå bra tips!!

#17 - - Yohanna af Skovde:

Grymma tips!

#18 - - Celine:

Jättebra tips!

#19 - - Gabriella :

Såå bra inlägg!!

#20 - - MALIN:

Vilka grymma tips! Kram

#21 - - Fanny:

bra tips<3

#22 - - Sara Ekman:

Bra tips :)

#23 - - Emma:

Bra tips! Recept på pastarätten efterfrågas då den ser gudomlig ut <3

#24 - - NICOLE:

SV: ja det var det absolut :D Tack snälla du och detsamma! Kram

#25 - - Julia Svensson:

Åh vad gott!

#26 - - Freja:

Så inspirerande inlägg :)

#27 - - Heléna:

Bra tips du delar med dig av :D Hoppas du har en riktigt härlig helg! Kram <3

#28 - - Amanda:

Så bra tips!! :)

#29 - - Angelica:

Himla bra tips!!

#30 - - Emmelie:

Vilka bra tips! Väldigt inspirerande! :D

Till top